Bourbon B.M.W.

Bourbon B.M.W.
Det finns andelar kvar att köpa! (Klicka på bilden så länkas du till min stamtavla m.m.)

måndag 23 september 2013

Va´lack jag blir

Jaha, då är timmarna räknade av mitt liv som hingst. Imorgon, tisdag, kommer veterinären på besök för att göra mig oförmögen att sprida mina anlag vidare. Ingreppet är inte att klassas som stort och det görs på plats, skönt slippa sjukhusmiljön. Efter operationen kommer jag ta det lugnt i ca två veckor, förutsatt allt går som det ska.
En boxgranne skulle försöka vara bussig och lugna mig inför det som komma skall genom att visa lite bilder av hur det troligen kommer gå till, yeah right, vad lugn jag blev... Så här kan en kastrering se ut:

Här öppnas huden med skalpell och testiklarna lyftas fram.Här fästas den ene kastrationstången omkring strängen som består av blodkärl och sädesledare.
Hästen är i narkos och medhjälparen håller benet, tängerna sitter på i minst 10 minuter.En liten stund efter att tängerna är fästat klippas testiklarna av.
Hästen är sövd med fria luftvägar, jacka över ögonen, bomullstussar i öronen och det undre frambenet framsträckt. Tängerna tas bort när hästen börjar vakna från narkosen.
Det bästa är om hästen kan ligga en stund på bröstet och vila innan den skall resa sig.

Jag känner mig ärligt talat inte speciellt orolig utan litar på de som tar hand om mig. De gör det ju för att jag ska bli så framgångsrik som möjligt på travbanan. Nu hoppas jag bara de har rätt och att jag ska få ut all talang jag besitter efter att det här är avklarat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar